‘HET LIJDENSVERHAAL STAAT CENTRAAL’

‘We zijn een gedreven koor. Je moet het zo zien: als je van voetballen houdt, wil je winnen met elkaar. Daar moet je hard voor trainen. Wij willen de muziek waar we zoveel van houden vertellen.’ De koorleden van Sonante Vocale zijn druk met de voorbereidingen voor de Johannes Passion. Wat is nu de mystiek van de klassieke muziek? Ik vroeg hen het hemd van het lijf.

GOED GESTEMD

Voordat iemand lid wordt van Sonante Vocale, wordt er een stemtest afgenomen ter indicatie. Wijnanda Krooneman (27) is sinds twee jaar lid van het koor. Ze vertelt: ‘Iedereen ziet als een berg op tegen de stemtest, maar ik ben blij dat het er is. Daardoor blijft de kwaliteit van het koor hoog. Een keer in de zoveel jaar krijg je een hertest om te zien of je op peil blijft of dat je meer aan de bak moet.’  De dirigent, Patrick Pranger, is ook niet dol op de stemtesten. ‘Ik probeer het altijd zo leuk mogelijk te maken, want ik weet zelf ook hoe het is om auditie te moeten doen. We hebben een basisniveau; als je mee wilt spelen, moet je wel mee kúnnen spelen. Een stem is niet als een piano die ik koop, een zangstem moet continu ontwikkeld worden. Alles verandert in het lichaam, dus de stem ook.’ Het koor stelt geen leeftijdsgrens, volgens de dirigent staat of valt alles met het aanbieden van een juiste houding. ‘Muziek zit voornamelijk tussen je oren, je moet goed kunnen luisteren en studeren. Alles is te trainen.’

Naomi Everts (38) is sopraan. ‘Toen ik op de pabo zat, zongen we al cantates. Ik zag toen een mailtje van Sonante Vocale in mijn mailbox verschijnen, maar ik dacht dat het veel te hoog gegrepen was voor mij. Uiteindelijk ben ik naar een concert gegaan waar de Johannes Passion werd uitgevoerd. Inmiddels ben ik veertien jaar lid van het koor.’ De koorleden omschrijven het koor als gedreven. Naomi voegt hieraan toe:’We schuwen het niet ergens flink voor te gaan. Dat valt goed te merken in het resultaat.’

BIJZONDERE ONTDEKKINGSTOCHT

Wijnanda: ‘We voeren binnenkort de Johannes Passion uit. Ik vind het mooi dat er zoveel afwisseling in het stuk zit. We zingen de Passion niet om te laten zien hoe mooi wij kunnen zingen, maar om het lijdensverhaal te vertellen. We proberen meer te laten zien dan alleen de muziek. Tijdens een concert ben je gespannen en scherp; daardoor voelt het voor alsof je het voor de eerste keer zingt. Op die momenten ervaar ik dat het zo bijzonder is dat we mogen geloven in een God die het lijden heeft doorstaan om ons verlossing te geven!” Naomi kan vooral genieten van de generale repetitie. ‘Op dat moment ben je nog niet bezig met het afleveren van het stuk aan het publiek, maar kom je al wel in aanraking met het orkest. Na maanden repeteren komt alles dan bij elkaar.’ De dirigent vindt de tekstdichter leidinggevend voor het vertellen van het verhaal. Vervolgens kijkt hij naar de theologische bagage van de componist en neemt hij zijn eigen bagage mee. ‘Ik blijf de Passion altijd een bijzondere ontdekkingstocht vinden. Ik vind het geen toneelstuk, dat is altijd gespeeld. Dit gaat om de echte lijdensgeschiedenis. Het koor zingt bijvoorbeeld: ‘Door Uw gevangenis ben ik bevrijd’ of er moet gedobbeld worden om Jezus’ jurk. Dat is nogal wat voor hen.’

Na het concert voelt het koor naast verbinding ook dankbaarheid. Naomi: ‘Dan zoeken we elkaar even op om uit te wisselen wat we ervan vonden. Bij de eerste repetitie na het concert evalueren we met elkaar. Ook in het koor wordt besproken wat we ervan vonden, ik voel dan echt de betrokkenheid op elkaar.’

Als het publiek wordt meegezogen in het verhaal, is het concert wat Patrick betreft geslaagd. ‘Het gaat niet om de poppetjes, maar het verhaal staat centraal. Wat ik zo mooi vind, is dat de koorleden tijdens het uitoefenen van hun hobby aan het evangeliseren zijn.’

Zaterdagavond 28 maart voert Sonante Vocale de Johannes Passion uit in de Oude Kerk in Ede. Wil je erbij zijn? Kijk dan hier voor meer informatie. Informatie over lidmaatschap vind je hier.

DIT ARTIKEL IS GEMAAKT IN OPDRACHT VAN SONANTE VOCALE // TEKST HANNA KATER // BEELD WINDELD VAN DEN BRINK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *