DE KUNST VAN KLASSIEK

Na het gesprek met Erica heb ik een aantal leuke woorden om Galgje mee te spelen. Zo vertelt ze  bijvoorbeeld over haar HaFaBra diploma’s, die ze behaalde op de muziekvereniging in Wezep. Waar Erica begon met dwarsfluit spelen op een muziekvereniging in het dorp aan de rand van de Veluwe, loopt ze inmiddels rond op het conservatorium en heeft ze haar eerste album op haar naam staan.

Meer lezen

Hoewel ze vroeger niet gelijk van plan was om de muziekwereld in te gaan, rolde ze telkens meer deze richting op. ,, Een privédocent zei me dat ik naar de jong talent klas moest gaan op het conservatorium; een traject voor jonge mensen die bepaald talent hebben en dat willen door ontwikkelen.” Vroeger ervaarde ze het spelen als een hobby. ,, Toen oefende ik één tot twee uur per dag. Inmiddels oefen ik drie tot vier uur per dag. Fluiten vond ik een stuk leuker dan een proefwerk leren. Van de vwo ben ik naar de havo gegaan, zodat ik meer tijd had om te fluiten.”

CONCENTRATIE OP HET CONSERVATORIUM

Concentratie op het conservatorium, hoe is dat mogelijk met zoveel muziek om je heen? ,, Het is inderdaad waar dat je achter elke deur een geluid klinkt. Soms hoor ik saxofoon aan de ene kant, piano aan de andere kant en trommel aan de overkant. Dan is het belangrijk dat ik me richt op de muziek die ikzelf maak.” Inmiddels is Erica bezig aan het vierde jaar van haar bachelor, waarna ze nog een master op wil pakken. ,, Er zijn veel fluitisten die goed zijn in wat ze doen. Bij een auditie voor een orkest zijn er bijvoorbeeld veel auditanten die een plekje binnen het orkest willen bemachtigen. Als musicus moet je niet naast de telefoon gaan zitten en gaan wachten tot je werk krijgt. Het is belangrijk om zelf op jacht te gaan voor werk. Als ik kijk naar wat ik nu doe, gaat het wat mij betreft erg goed. Ik geef lessen op basisscholen en ben een kinderorkestje begonnen.”

ZENUWLES

Wat als je de zenuwen je overvallen tijdens een uitvoering? ,, Zenuwen komen zeker weleens voor, gelukkig krijgen we daar les in. Zo kan ik er goed mee omgaan door de focus te leggen op andere dingen, zodat er geen spieren gaan vast zitten.” Inmiddels heeft ze geen last meer van zenuwen. Naast dat ze fluit, wordt Erica ook weleens gevraagd om te zingen, wat ze beschrijft als ‘ een uit de hand gelopen hobby’.  ,, Als ik moet zingen, merk ik dat ik dat wel spannend vind. Zo is Erica te horen op het album Prelude, dat ze samen met wijlen Wim Magré en zijn zoon Wilbert aakte naar aanleiding van een zomertour.

Hoewel de muziekwereld volgens Erica niet in één gat te vangen is, omschrijft ze: ,, De muziekwereld is groot en divers. Je hebt de christelijke wereld, de klassieke wereld en de popwereld. Er zijn bepaalde cirkels; groepen muzikanten die met elkaar optrekken. Je komt elkaar telkens weer tegen op een concert, dat vind ik het leuke aan de muziekwereld.” Zelf is ze niet van plan om te kiezen voor een specifieke richting, maar spreekt haar de combinatie van klassieke en christelijke muziek maken haar aan. ,, De klassieke wereld zou ik niet als professioneler omschrijven dan de christelijke muziekwereld. In de christelijke muziekwereld is iedereen heel serieus en wil men kwaliteit. Dat vind ik ontzettend goed.”

Dat er mensen zijn die klassieke muziek saai of pittig kunnen vinden, kan Erica zich goed voorstellen. Wat haarzelf zo aanspreekt in de klassieke muziek, is dat er veel meer te horen is dan je aanvankelijk denkt,, Er zijn veel richtingen binnen de klassieke muziek, ga op internet eens zoeken naar verschillende tijdstromingen binnen dit genre. Claim je niet op een bepaalde componist, maar zoek eens wat symfonieën op om te beluisteren.”’

Benieuwd naar de muziek van Erica? Neem een kijkje op Familystream.

TEKST HANNA KATER // BEELD DJESSICA TICHELAAR

One thought on “DE KUNST VAN KLASSIEK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *